Integritetspolicy

Integritetspolicy

Personlig information är just det, personlig. När du delar med dig av dina personuppgifter till Euroflorist gör du förmodligen det för att du ska beställa från oss, och då har du också rätt att veta hur vi hanterar dina uppgifter. Därför kommer här en förklaring.

1. Data
Euroflorist använder bara personlig information som vi får direkt av dig, t.ex. då du beställer en produkt eller en service av oss.

Vi använder följande uppgifter:

- Avsändares och mottagares namn samt adress
- Telefonnummer
- Faktureringsadress
- E-mailaddress
- Betalningsinformation
- IP-adress

Som du säkert förstår behöver vi uppgifter om leveransadress, så att vi kan leverera din beställning till den du vill överraska.

Du kan välja att registrera dig som kund hos oss. Förutom dina personliga uppgifter sparar vi då också det användarnamn du registrerar. Anledningen till det är att underlätta för dig så att du slipper fylla i dina uppgifter på nytt varje gång du gör en beställning. Du kan när som helst själv ändra dessa uppgifter.

2. Säkerhet
All information du ger oss skyddas med hjälp av den mest avancerade tekniken, så att ingen obehörig ska kunna komma åt den. Behöver vi dela med oss av uppgifter till andra företag (läs varför här) kräver vi att de behandlar och skyddar uppgifterna på ett likvärdigt sätt. Företagen får endast använda uppgifterna för det syfte för vilket de delades.


3. Tid för lagring
Vi behåller dina uppgifter så länge som det krävs för att vi ska kunna utföra ordern och därefter i ytterligare max två år (läs mera här). Därefter raderas uppgifterna, såvida vi inte genom lagkrav är tvungna att spara dem längre. T.ex. kräver lagen att vi sparar betalningsinformation i sju år.


4. Ändamål

Vi använder de uppgifter du ger oss för olika ändamål.

Leverans
Uppgifterna du lämnar behövs för att kunna genomföra din order. I en del fall lämnar vi uppgifter vidare till så kallad ”tredje part”, för att säkerställa att din order hanteras på bästa sätt. Du kan läsa mer om tredje part här (klick här).

Reklam
Att godkänna att vi skickar reklam via e-mail och sociala medier, är ett bekvämt sätt för dig att hålla dig uppdaterad om våra produkter och vår service.

Nyhetsmail och SMS
Genom att registrera dig för våra nyhetsmail och SMS kan du vara säker på att alltid få ta del av erbjudanden, rabatter och nyheter. Samtliga nyhetsmail och SMS innehåller en länk med vilken du när som helst kan avsäga dig fler mail och SMS-meddelanden.

Frågor
Har du frågor om ex. din leverans kan du ställa dessa via ett kontaktformulär där du ombeds att lämna en del uppgifter. Du väljer själv vilken information du skickar till oss och informationen sparas endast så länge som det behövs för att vi ska kunna besvara dina frågor fullt ut. Vi vill självklart hjälpa dig på bästa möjliga sätt.

Platsdata
För att kunna ge dig bra service behöver vi ibland tillgång till din platsdata (GPS). Blir det aktuellt ber vi alltid först om din tillåtelse.


 
5. Tredje part

Ibland kan vi dela med oss av data till företag vi samarbetar med, så kallad tredje part, för att kunna genomföra din order.

5.1 Tjänster för navigation och kartbildsfoto, som t.ex. Google Maps, kan behandla och lagra platsdata. Det finns möjlighet för Google och Apple att använda denna data, vilket Eurofloristw inte kan påverka. Vill du veta mer om detta hänvisar vi till respektive företags integritetspolicy.

5.2 När du gör en order eller registrerar dig hos oss, delar vi vid behov med oss av den data som är länkad till ditt användarnamn, till tredje part. Detta görs endast om det krävs för att uppfylla vårt avtal med dig eller om vi är skyldiga att göra det enligt lag. Vid t.ex. misstänkt bedrägeri eller missbruk av vår site, kan vi lämna ut personliga data till ansvariga myndigheter.

5.3 För att kunna optimera vår webbsida och göra den så enkel att använda och så personlig som möjligt, använder vi oss av statistikverktyg som t.ex. Google Analytics, som undersöker hur du använder siten. Självklart har vi noggrant utformade avtal med företagen som tillhandahåller dessa tjänster/verktyg, som säkerställer att användarens personliga integritet inte kränks och att t.ex. IP-adresser anonymiseras.
Vill du veta mer? Klicka här.



6. Tredje land
En del av de företag vi samarbetar med är baserade i länder utanför EU. Lagarna i dessa länder ger inte alltid samma skydd för personuppgifter som EU:s bestämmelser och därför har vi ingått avtal med företagen där de åtar sig att vidta lämpliga säkerhetsåtgärder.


7. Cookies
Vi använder cookies för att optimera webbsidan och din upplevelse där. Vill du veta mer om cookies och hur du inaktiverar dem? Klicka här



8. Tredje parts webbsidor
Vår webbsida kan innehålla länkar till andra webbsidor. Vi kan inte påverka dessa webbsidor och inte heller garantera att företagen som äger dem hanterar data på samma säkra sätt som vi gör. Därför rekommenderar vi att du läser deras integritetspolicy innan du använder sidorna.


9. Uppdatering av integritetspolicy
För att kunna hålla dig informerad om hanteringen av persondata kan vi komma att behöva uppdatera vår integritetspolicy och rekommenderar därför att du läser den regelbundet.


10. Granska, ändra, ta bort data eller ställa frågor?
Du kan begära att få granska, ändra, ta bort eller överföra den data vi har om dig. Du kan t.ex. kontrollera att dina uppgifter är korrekta. Vill du veta vilken data du gett oss tillåtelse att använda, eller vill du att vi ska sluta behandla alt. begränsa behandlingen av data, kan du begära detta. Det betyder att om du gett ditt samtycke kan du ta tillbaka det när du önskar. Vill du veta hur detta går till eller om du har frågor om Euroflorists integritetspolicy, är du välkommen att kontakta ansvarig för vår datahantering. Skicka ett e-mail till dpo@euroflorist.com eller ett brev till:

Euroflorist Europe B.V.
to Artur Kaszak
Hullenbergweg 250
1101 BV Amsterdam



11. Klagomål
Är du missnöjd med hur vi hanterar persondata är du välkommen att kontakta oss så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig. Du har också rätt att lämna in ett klagomål till Dutch Data Protection Authority som utövar tillsyn över hantering av persondata.

De flesta av våra florister har öppet på julafton och vi kommer göra allt vi kan för att dina blommor ska levereras. För att garantera leverans till jul behöver vi ha din order senast tiderna nedan.
Till privatadresser: Fredag 23 december kl. 14.00
Till företagsadresser: Torsdag 22 december kl. 10.00
Till utlandet: Onsdag 21 december kl. 17.00
Alla florister har dessvärre inte öppet på julafton. Vi kan därför inte garantera leverans av blommor den 24:e december i hela Sverige. Om du väljer leveransdatum den 24:e december kan dina blommor komma att levereras den 23:e december istället. Vi kan inte garantera leverans den 25, 26 och 31 december 2016 samt 1 januari 2017. Dina blommor kommer då att levereras nästkommande vardag.
Vi levererar många julbuketter veckan innan jul. För att säkerställa att dina julblommor levereras innan jul, kan vi komma att leverera de en dag tidigare än önskad leverans.


Vi garanterar leverans samma dag om beställningen görs före kl.12.00 vardag och före kl.11.00 lördag. Vi kan dock inte garantera leverans på söndagar och helgdagar. Blommorna kan komma att levereras dagen innan eller följande vardag om inget annat anges på beställningen. På vardagar har vi möjlighet att erbjuda leverans samma dag till flera orter, även om beställningen görs efter kl. 12.00, varvid bryttid för att välja dagens datum för leverans är kl. 12.00. Tidpunkt för leverans kan variera då våra florister har olika avtal med budfirmor. Leverans sker oftast mellan kl. 08.00-21.00 på vardagar och kl. 09.00-18.00 på lördagar. Gift2day kan inte garantera tidspassning men försöker givetvis tillgodose eventuella önskemål. Företagsorder brukar levereras före kl 17.00.

Leveranstid övriga försändelser (choklad och övriga presenter etc.) - normalt 1-3 arbetsdagar

Alla paket levereras till något av DHL’s utlämningsställen och mottagaren får ett sms när paketet kan hämtas. Har kunden inte angett ett mobilnummer, utan till exempel ett hemnummer, kommer mottagaren att få en avi några dagar efter paketet levererats till utlämningsstället.
Vår bryttid är senast 12.00 helgfri dag för att paketet ska skickas från oss samma dag som beställningen är gjord. Normal leveranstid är 1- 3 arbetsdagar, men längre leveranstid kan förekomma och beror då bl.a. på var i landet mottagaren bor.

Vi kan enbart leverera efter de förutsättningar du som kund ger oss. Portkod, telefonnummer både hem och mobiltelefon till mottagaren, ev. företag, våning, c/o-adress etc. är mycket väsentlig information som vi bör få tillgång till. Vi kan inte garantera eventuella speciella önskemål om leveranstid etc då allting beror på belastning och körrutt. Vi försöker givetvis så långt vi kan bemöta våra kunders önskemål. Övriga försändelser levereras av posten, läs mer om detta under Leveranstider - övriga försändelser ovan. En leverans av övriga försändelser som misslyckas beror enbart på posten och är relaterade till de uppgifter du som kund angivit och postens hantering. Inträffar detta försöker vi gemensamt med dig som kund lösa situationen på bästa sätt. Gift2day kan inte hållas ansvarig för en misslyckad leverans.

Vi levererar även till företag under kontorstid. Tänk på att när det gäller leveranser till företag lämnas ofta varor till receptionen för vidare hantering.
Har du frågor är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice, info@gifttoday.se eller tel: 040 602 00 20.

Vi ställer höga krav på oss själva och dem vi jobbar med. I nästan alla fall lyckas vi med våra åtaganden men ibland händer det att det av olika anledningar faktiskt bli fel. Vi ser inte klagomål som något negativt – tvärtom. Klagomål ger oss en möjlighet att förfina och förbättra vår tjänst så att vi blir bättre för dig och andra kunder. Har du synpunkter, klagomål eller andra tankar som du vill att vi ska få reda på tveka inte att kontakta oss. Vi lär oss av våra misstag och ser det som möjligheter.

I samarbete med Netgiro kan du avgiftsfritt betala din beställning med följande bank eller kreditkort, VISA Mastercard, Diners eller AMEX.

Öppettider kundtjänst
Vår kundtjänst svarar i telefon vardagar mellan kl. 09.00-18.00. Vi ser gärna att ni e-postar oss då vi kan ta reda på mer fakta innan vi ringer tillbaka för att snabba på ert ärende. Är det något problem med en order, ange gärna ert ordernummer och så mycket information som möjligt vid din kontakt med oss så vi kan hjälpa er på bästa sätt.

Felaktigt bruk av tjänsten
Bedrägeri, missbruk av urkund samt urkundsförfalskning, försök till bedrägeri, falska beställningar, samtliga fall av bedrägeri polisanmäls omedelbart. I samband med beställningar registrerar vi all teknisk information polis och åklagare efterfrågar. Vi samarbetar med polisen, samtliga ISP och epost-leverantörer i Sverige. Du måste vara minst 18 år eller ha målsmans tillåtelse för att få beställa av oss.


Företagsförsäljning
För information till företagare och för beställning kontakta vår företagsförsäljning på info@gifttoday.se. De hjälper er när ert företag vill göra större beställningar, kundutskick eller har speciella önskemål. Vi har många uppskattade kund- och personalgåvor.

Personuppgiftslagen PUL
Enligt personuppgiftslagen (1998:2004) får ingen registrering av personuppgifter ske utan personens medgivande. I och med att du godkänner din beställning godkänner du att Gift2Day lagrar de uppgifter vi behöver för att kunna fullfölja din beställning samt att du läst och accepterar våra regler. Du har rätt att ta del av dina personuppgifter som finns registrerade hos oss. Om de registrerade uppgifterna är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta har du rätt att begära att uppgifterna ska rättas eller raderas. För att lämna ut uppgifter krävs enligt personuppgiftslagen att du sänder in en undertecknad begäran till: Euroflorist AB, Bellevuevägen 46, 217 72 Malmö.


Registrering av uppgifter
Personuppgifter som lämnas till Gift2day vid beställningar över Internet lagras av oss för att vi ska kunna utföra den beställda tjänsten samt för faktureringsändamål. Vid beställningar lagras, förutom de uppgifter som ges av kunden, även IP-nummer och tidpunkt för beställningen. Vid kreditupplysning sparas även mantalsskriven adress ihop med personnummer. Vid kortköp hanterar vi inte dina kortuppgifter alls, vi har ingen tillgång till dem och kan därför inte spara några detaljer rörande ditt kort såsom kortnummer, giltighetstid etc. Allt detta hanteras via en säker uppkoppling av vår samarbetspartner certitrade.se. Personuppgiftsansvarig är Gift2day. Inga uppgifter lämnas ut till tredje part utan ditt medgivande, med undantag för rättsliga ärenden.

Cookies
Den här webbplatsen innehåller cookies. De cookies vi använder oss av är sessions-cookies. Det innebär att en textfil sparas på din dator men försvinner av sig själv när du stänger av datorn. Om du inte accepterar användning av cookies kan du konfigurera din webbläsare.


Pop-up fönster
Gift2days webbplats använder pop-up fönster som ibland blockeras av brandvägg, operativsystem eller annat verktyg. Dessa pop-up fönster presenterar sådan information som vi inte anser vara tvunget att visa i samma fönster. Det kan röra produktinformation, information rörande våra kort, erbjudanden etc. Som kund bör du alltså tillåta pop-up fönster på vår webbplats för att kunna använda webbplatsens tjänster fullt ut.

Uppdaterat den 18 april 2018

Kundservice